Ódivatú előítéletek
Férfiak női szakmákban? Nők férfias munkakörökben? A dm-nél a személyiség számít, nem pedig az, hogy az állásra pályázó melyik nemhez tartozik.
Rózsaszín vagy kék, érzelemközpontú vagy analitikus gondolkodásmódú, nő vagy férfi. Korábban merev nő- és férfikép élt a köztudatban. Manapság a szerepek átértelmeződtek, összekeveredtek, közelebb kerültek egymáshoz. Van még hova fejlődni, de már rég nem lehet egyértelműen kijelenteni: ez kizárólag a férfiaké, vagy a nők számára van fenntartva. Ugyanez mondható el a szakmaválasztásról is. Régóta töltenek már be hölgyek is vezető pozíciókat, és sok férfi választ magának tipikus női foglalkozást.
ÚJ MUNKAHELY, ELSŐ NAP – TUTI TIPPEK!
Valódi sokszínűség
A dm-nél sem volt ez másképp. Természetesen vannak olyan szakmák, mint például a fodrász, a kozmetikus vagy a drogériai eladó, melyeket elsősorban nők választanak maguknak. De a cég fontosnak tartja, hogy a férfiak is ugyanúgy megszólítva érezzék magukat, ha ezen szakmák valamelyike iránt érdeklődnek.
„Mindegyik pozíciónkra ugyanolyan eséllyel pályázhatnak a hölgyek, mint az urak – mondja Barbara Hummer, aki az osztrák cég személyzeti osztályának vezetője. – Mi hiszünk a sokszínűségben rejlő potenciálban, sokra tartjuk azt, és törekszünk a kiegyensúlyozottság megteremtésére, ami az arányokat illeti.”
Épp a nemrégiben lezajlott olaszországi piacra lépés világított rá, hogy mennyire relatív, hogy bizonyos szakmák mennyire férfiasak vagy épp nőiesek. „Olaszországban hihetetlenül sok pályázatot kaptunk férfiaktól is, és ennek megfelelően ott magasabb is a férfiak aránya a foglalkoztatottak között” – meséli Hummer.
ANYA ÚJRA MUNKÁT KERES
Az egyéniség elismerése
Elsősorban a tanulók körében igyekszik a cég minél több férfi pályázót megszólítani. A tanulók és a munkatársak kiválasztásánál nem a pályázó neme, hanem a személyisége a döntő, mondja Hummer. „Nagyon óvatosak vagyunk, ami az általánosítást és az előítéleteket illeti, mert mindenki sajátos erősségeket és tulajdonságokat hoz magával. Az egyéniség elismerése alkotja filozófiánk egyik fontos alapkövét.”
63 KARRIERTANÁCS, AMIT ÉRDEMES MEGFOGADNI
Kizárólag az érdeklődés számít
A bécsi Martin Kudrna is gyakornokként kezdte, ma pedig már az egyik üzlet vezetője. Tizenegy évvel ezelőtt kezdte a drogériai eladó képzést – mely annak idején meglehetősen szokatlan választásnak számított. „Én azonban az első perctől jól éreztem magam. Férfiként sem éreztem hátránynak, hogy egy olyan szakmában dolgozom, melyet elsősorban a nők választanak maguknak, mivel a vevők elsősorban mint emberre és eladóra tekintenek ránk. Mindenesetre még mostanság is néha előfordul, hogy »kisasszonynak« szólítanak” – mondja nevetve Kudrna.
Manapság Kudrna már nemcsak üzletvezetőként dolgozik, hanem ő maga is tanít. Évről évre nő a férfi pályázók száma. És ez így van rendjén, hiszen a férfi vásárlók is érdeklődnek a testápolás és sok esetben a sminkelés iránt. Sokuknak sokkal könnyebb egy férfi eladóval beszélgetni a borproblémáikról vagy az ehhez hasonló témákról. Mindegy, hogy fiú vagy lány – Kudrna a munkatársak kiválasztásánál csupán egy fontos szempontot tart szem előtt: „A pályázót érdekeljék a termékek, illetve a kitanulandó szakma.
Bárkiből lehet bármi! Ki mondta, hogy egy-egy foglalkozás nemhez kötött? Élje meg az álmait.