Nyeregbe!
A kerékpár az autón túli világban az egyik legkedveltebb, legelterjedtebb jármű. Minden, amit a gyors közlekedés legkörnyezetkímélőbb módjáról tudni illik – A–Z-ig.
A Fridays for Future mozgalmak és a koronavírus-járvány egyik közvetlen társadalmi és gazdasági hatása a kerékpározás sosem látott népszerűsége világszerte: a tömegközlekedési eszközök zsúfoltsága vagy az autóval dugóban állás helyett sok alkalmi biciklista, sőt nem kerékpározó is szívesebben ül most bicajra. Ezzel nemcsak önmagukat védik, hanem a környezetet is – és egyidejűleg a szervezetüket is erősítik. A kerékpározás kalóriákat éget, edzi a lábizomzatot, és még az életet is meghosszabbíthatja. Egy angol felmérés szerint azoknál az embereknél, akik biciklivel járnak munkába, 53%-kal kisebb eséllyel alakulnak ki szívproblémák, valamint a rákos megbetegedések valószínűsége is 45%-kal alacsonyabb a körükben. Ezenkívül a kerékpározás az immunrendszert is erősíti, csökkenti a fertőzésekre való hajlamot, valamint a friss levegőn való mozgás stresszcsökkentő hatással is bír. A kerékpárral a természet olyan eldugott zugait is felfedezhetjük, amiket autóval meg se tudnánk közelíteni. Egyszerűen csak induljunk neki bátran – a telefonunkkal úgyis bárhonnan hazatalálunk.
Hogy biztonságban érezzük magunkat útközben, és hogy minden időben élmény legyen a biciklizés, néhány dologra érdemes odafigyelnünk. Ábécénkben a kerékpározással kapcsolatos fontos tudnivalókat gyűjtöttük össze.
10 TIPP, HOGYAN VEGYÜK RÁ MAGUNKAT A MOZGÁSRA
A, mit autóvezető találkozása kerékpárossal
Tudjuk, hogy a két típusú közlekedés találkozása bizony nem mindig problémamentes. Ennek egyszerűsítésére szolgálnak a közlekedési szabályok. Ezek például kimondják, hogy a kerékpárosoknak a kerékpáros átkelőhelyeknél elsőbbségük van. Ha a biciklisáv végén a kerékpárosnak az úttesten kell folytatnia az útját, akkor a cipzárrendszer szerint kell besorolnia.
B, mint bukósisak-viselés
Bukósisak viselése csak akkor kötelező, ha lakott területen kívül 40 km/óra feletti sebességgel kerékpározunk. Azonban minden más esetben is erősen ajánlott: fejre esés esetén a kerékpárossisak csillapítja a koponyára ható erőket, így súlyos fejsérüléseket előzhetünk meg vele. Nagyon fontos, hogy tökéletesen illeszkedjen a fejre, in-mold technológiával készüljön, és nem szabad 5 évnél hosszabb ideig hordani, esés után pedig természetesen ki kell cserélni.
C, mint cipővédő
Úgy néz ki, mint egy lábszárvédő cipőre húzva – a hidegebb hónapokban kiválóan védi a lábakat a kihűlés ellen. Ezenkívül védi a cipőnket a nedvességtől és a szennyeződésektől is. Vízlepergető anyagból, például neoprénből készül, és fényvisszaverő csíkjainak köszönhetően biztonságosabbá teszi az utcai közlekedést.
D, mint dinamósvilágítás
Ha dinamós a világításunk, választhatjuk a hagyományos megoldást, de sokan az agydinamó mellett teszik le a voksukat. Az utóbbi valamivel nehezebb, viszont időjárásállóbb és egyszerűbb a használata. Az egyetlen nagy hibája az, hogy ha tönkremegy – ami azért ritkán fordul elő –, az egész első kereket ki kell cserélni.
E, mint egyenesfutás
Aki egyszer már esett kerékpárral egy nagyot, az nagyon jól tudja, hogy milyen fontos az egyenesfutás – esés után sokszor nem megfelelő, mert a villa deformálódik. A citybike-ok és versenybiciklik egyenesfutása különösen jó. Úgy tesztelhetjük, ha a kormányt elengedve tekerjük.
F, mint fixi
A New York-i biciklis futárok tették népszerűvé ezt az extrakönnyű kerékpárt. A név a „fixed gear” szóból ered, és az a lényege, hogy nincs a hátsó tengelyén szabadon futó mechanika, és általában egy áttéte van (egy hátsó lánckerék). Ami azt jelenti: gurulni nem lehet vele, tehát vagy tekerjük, vagy állunk. Ez megerőltetőbbé teszi a meghajtását – ezért a singlespeed biciklik a fitneszrajongók kedvencei is.
Gy, mint gyémántkeret
Nem az ékszerész készíti, mégis aranyat ér: a gyémántkeret a legősibb és legbiztonságosabb kerékpárváz-geometria. Thomas Humber angol kerékpárgyártó fejlesztette ki 1890-ben. 11 csőből áll, egy háromszögből és egy négyszögből tevődik össze, és rendkívül nagy függőleges merevséget biztosít.
H, mint hegymenet
Ha szívesen tekerünk dombos-hegyes terepen, válasszunk magunknak crossvagy mountain bike-ot. Ez utóbbiakat durvább terepre tervezték, az előbbieket pedig elsősorban utcán és földúton ajánlott használni. Aki csak néha-néha téved ilyen terepre, viszont bármilyen időben szívesen sportol, annak érdemes egy gravel bike-ra beruháznia – ez a crossbike-ok egy modern, nagyon kényelmes kialakítású verziója.
I, mint információs panel
Méri a sebességet és a megtett távolságot, a jobb modellek pedig az időt, az összes megtett kilométert, a legmagasabb sebességet és a tekerési frekvenciát is mutatják. A legmodernebb szerkezetek pedig még magasságés pulzusfrekvencia mérésére is képesek. A vásárlásnál ügyeljünk arra, hogy az eszköz könnyen használható legyen, s hogy jól olvasható, kontrasztos kijelzővel rendelkezzen.
J, mint jeges utakon
Ha jeges, havas terepen tekerünk, akkor ajánlott a szöges gumi és a hátsó fék használata, valamint érdemes valamivel kevésbé keményre fújni a gumikat, mint nyáron. Ha csak a bicikliút jeges, közlekedhetünk az úttesten. Sárban óvatosan kormányozzunk. Ezeket leszámítva télen kerékpározni olyan, mint a többi évszakban – csak hamarabb átfagyhatunk. Éppen ezért húzzunk magunkra jó pár réteget, a kezeinket, lábainkat bugyoláljuk be alaposan, az arcunkat pedig védjük vízmentes krémmel. Ha fagy, a kerékpáron a csapágyakat és a bowdeneket jól zsírozzuk át. Szintén fontos, hogy indulás előtt ellenőrizzük a fékeket; ha a fékkábelek megfagytak, hagyjuk őket beltéren felolvadni, majd olajozzuk be őket.
K, mint kézihajtású
Nem túl gyakran látunk ilyet, épp ezért olyan feltűnő: a fekvőbicikli, amin félig fekvő pozícióban, kényelmesen hátradőlve, lábunkkal magunk előtt tekerünk. Ideális hátproblémák esetén, mert teljes mértékben leveszi a terhelést a vállakról és a karokról. Ezenkívül az alacsonyabban lévő súlypont miatt biztonságosabb vele a közlekedés: és ebben a pozícióban rendkívül kényelmesen tekerhetünk végig hosszú biciklitúrákat is. Egy különleges fajtája a kézi hajtású bicikli, amely a kerekes székben ülők számára is lehetővé teszi a kerékpározást.
M, mint miniszerelőszett
Egyfajta kerékpáros elsősegélyláda: tele praktikus, könnyű szerszámokkal, amik mindig nálunk vannak, amikor szükségünk lehet rájuk. Alapvetően egy imbuszkulcs, egy csavarhúzó és különböző gyűrűkulcsok kellhetnek. Plusz jól jöhet még egy láncszemkinyomó, egy küllőkulcs és egy kis fogó. Ügyeljünk a jó minőségre!
TIPPEK A KARCSÚ ALAK MEGTARTÁSÁHOZ
N, mint nagyszerű gondoskodás.
Nemcsak a láncot, hanem az egész kerékpárt ajánlott rendszeresen megtisztítani – ideális esetben akkor, amikor a szennyeződések még viszonylag frissek. Erre a célra használhatunk akár speciális kerékpártisztító szereket is, amiket csak ráfújunk és egy vizes szivaccsal lemosunk róla – vagy maradhatunk a klasszikus verziónál. Ezt követően a kedvenc járgányunkat fényezőspray-vel és védőviasszal is kényeztethetjük.
O, mint olaj
100–200 kilométerenként (téli használat esetén korábban!) ajánlott megtisztítani a kerékpár kerekét a szennyeződésektől, és meg kell olajozni. Ehhez kenjük be vékonyan olajjal őket, és így egy ronggyal könynyedén le tudjuk törölni róluk a piszkot. Fontos, hogy csak egy nagyon vékony réteg olaj maradjon a láncon – különben hamar új szennyeződések tapadnak rá.
P, mint pedelec
Az e-bike alatt tulajdonképpen az elektromotoros kerékpárt értjük, amely a pedál meghajtása nélkül is működésbe hozható. Az elektromos kerékpárok másik típusa a pedelec: ez ugyancsak elektromos rásegítésű kerékpár, villanymotorja azonban csak a pedál megtekerésével indul el. Mindkettő az autó környezetkímélő alternatívája – érdemes kipróbálni!
R, mint rázós utazás
Egy tandemrúd megmenti a biciklitúrát, ha a gyerekek idejekorán elfáradnak a tekerésben, mert ezzel a szerkezettel könnyedén ráköthetjük a biciklijüket a sajátunkra. Azonban elengedhetetlen, hogy jó minőségű legyen, és a gyorszár-csavarokat is érdemes alaposabban szemügyre venni – így lesz biztonságos.
Sz, mint sálláshely kerékpárosoknak
Magyarországon számtalan olyan szállást találhatunk, ahol örömmel fogadják a megfáradt kerékpárosokat akár egy éjszakára is, biciklitároló hellyel és sok egyéb hasznos szolgáltatással. Szintén jó pár szálláson pedig akár a helyszínen is bérelhetünk kerékpárt, hogy azzal barangolhassuk be a környéket – erről azonban érdemes előzetesen egyeztetni a szállással, nehogy hoppon maradjunk.
T, mint teherbicikli
Ez a környezetkímélő szállítóeszköz elsősorban a családok és a vállalkozások körében népszerű. Alkalmas nagyobb tárgyak – akár mosógép –, valamint gyerekek szállítására is. A kétkerekű modellek gyorsabbak, viszont könnyebben felborulnak, a háromkerekű változatok stabilabbak, azonban látványosan nagyobbak is.
U, mint utánfutó
Jóllehet meglehetősen izgalmasan néznek ki, mégis sok előnnyel rendelkeznek a gyerekülésekkel szemben: nagyobb biztonság, kisebb sérülésveszély a keretnek köszönhetően, védelem az időjárási hatásokkal szemben és nagyobb mozgásszabadság. Fontos, hogy erős anyagból legyen az ülőkagyló alsó része, s kétrészes gyorscsatlakozóval, stabil, biztonsági övekkel felszerelt ülésekkel, valamint elegendő reflektorral legyen ellátva.
V, mint versenybicikli
Néhány éve hódít a retró trend, és mindenfelé hipszter, fém versenybiciklis fiúk és lányok kerekeznek a városban. De a szuperkönnyű karbonvázas vagy a kedvezőbb árú alumíniummodelleknek is nagy rajongótábora van. A hosszabb túrákra hajlított kormányos járgányokkal érdemes elindulni, amiken erősíthetjük az állóképességünket és az izomzatunkat. Hátrányuk: a csapadékkal, a jéggel és a hóval meggyűlik a bajuk.
Z, mint zárak
A rossz hír: valójában mindegyiket fel lehet törni. A jó viszont: sokat nagyon időigényes feladat kinyitni. A nehéz fémzárak vastag acélmaggal vannak ellátva, amiket először is át kell fűrészelni. A kábelzárakat könnyebb feltörni, viszont azokkal egyszerre több bicajt is le lehet lakatolni. A küllőzárak viszont csak az alkalmi tolvajokat tartják távol.