Active Beauty
Mobiltelefon gyerekeknek? Egy pszichológus 4 fontos szabálya
Szöveg:
olvasási idő: min
Itt a vége, fuss el véle

Mobiltelefon gyerekeknek? Egy pszichológus 4 fontos szabálya

A felnőttek számára az okostelefon a mindennapjaik szerves része. Nem csoda, hogy a gyerekek is egyre korábban kapcsolatba kerülnek vele. Egy pszichológus elárulja, mennyire alkalmas a mobiltelefon a gyermekek számára, és mennyi időt kellene valóban vele tölteniük…

A családi kérdések szakértője:

Mag. Sandra Teml-Wall pedagógus, pszichológiai tanácsadó, egyéni és páros coach, továbbá szülő és családi tanácsadó. A pszichológus megosztott velünk pár tippet ezzel a témával kapcsolatban.

Mobiltelefon gyerekeknek: a pszichológus szerint ez a négy szabály érvényes

„A kisbabákat és kisgyermekeket lenyűgözik a digitális média hangjai és képei” – mondja Mag.a Sandra Teml-Wall. De: bár csábító mobiltelefont adni gyermekének, hogy stresszes helyzetekben lefoglalja őt, a mobiltelefonok, táblagépek és televíziók nem helyettesíthetik a szülői figyelmet. Annak ellenére, hogy az elektronikus eszközök nyugtató hatásúak lehetnek, hiszen teljesen elveszünk bennük, az emberi törődést, a melegséget és az emberi kapcsolatokat nem helyettesítik. Ezen kívül a szülőknek tudatában kell lenniük annak, hogy például a videók tartalma a gyerekek számára megfoghatatlan. A következő négy szabály segít abban, hogy a gyerekek helyesen használják a mobiltelefont, és ne nyomkodják azt túl sokat.

1. szabály: A mobilozás időtartamának korlátozása

Hány éves kortól lehet mobiltelefonja a gyerekeknek? Teml-Wall megfogalmazza a legfontosabb szabályt: „képernyőmentesség hároméves korig”. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek hároméves korig ne nézzenek televíziót, ne játszanak a tableten vagy a telefonon. Ezt követően, három- és hatéves kor között, naponta maximum 30 perc legyen a képernyő előtt töltött idő. Ebbe beletartozik a televízió is. Ebben a korban ennél hosszabb ideig nem ajánlott se a tévé, se a mobiltelefon. De később, 7 és 13 éves korban se legyen több a mobilozással töltött idő 45 percnél.

2. szabály: A gyerek nem használhatja a mobiltelefont felügyelet nélkül

Hatéves korig a gyerekek mindig szülői felügyelet mellett vegyék csak kézbe a készüléket. Teml-Wall ezen kívül azt javasolja, hogy értelmes tevékenységeket végezzünk rajta közösen, például nézegessünk egy e-könyvet vagy videótelefonáljunk a nagyszülőkkel. Az interneten semmiképp se böngésszenek a gyerekek, illetve alkalmazásokat se használjanak. Amennyiben azért szeretnénk mobilt adni a gyermeknek, hogy bármikor elérhessük például az iskolából hazafelé, akkor teljesen elegendő egy hagyományos mobiltelefon, amin nincs internet.

3. szabály: A gyerekek játszanak offline

Gyerekjátékok? Igen, természetesen! De nem a mobiltelefonon, hanem más gyerekekkel, és ha az időjárás engedi, akkor kint a szabadban. Amennyiben a gyerekek túl sok időt töltenek az okostelefon és más készülékek előtt, nem mozognak eleget. Osztrák szakemberek szerint a három- és hatéves gyerekeknek szükségük van napi három óra fizikai aktivitásra. Természetesen a szórakozás álljon az első helyen, és a testmozgás legyen gyerekbarát. Hatéves kortól a mozgás nagy szerepet játszik a csontok és az izmok felépítésében, így napi egy óra aktivitás ajánlott (például közös séta vagy a hétvégi kirándulás). A mozgással töltött idő sajnos az évek folyamán egyre csökken, amiért elsősorban a technika vívmányai felelősek – például a mobiltelefon, aminek nyomkodásával egyre több időt töltenek el a gyerekek. Ez hatással lehet az egészségre és a motorikus készségekre: a következmény lehet túlsúly, az erőnlét hiánya, motorikus problémák, de akár koncentráció-hiány is. Természetesen a szülők példaadó szerepéről sem szabad megfeledkezni: ha ők alig töltenek időt a szabadban, és mindig csak a telefont nézik, akkor a gyerekek is ezt fogják utánozni.

4. szabály: A társas kapcsolatok fontosabbak a gyerekek számára, mint a mobiltelefon

A vicces gyerekvideók és a játékok tényleg szórakoztatók, azonban nem tudják helyettesíteni a társas kapcsolatokat felnőttekkel vagy más gyerekekkel. „A kisbabáknak és kisgyerekeknek leginkább valós társas kapcsolatokra és interakciókra van szükségük az agy optimális fejlődéséhez” – magyarázza Teml-Wall. Az American Academy of Pediatrics tanulmánya szerint a gyerekeknél akár megkésett beszédfejlődéshez is vezethet, ha túl korán kerülnek kapcsolatba az okostelefonokkal. A beszédfejlődést ellenben jelentősen támogatja a meseolvasás és a sok beszélgetés. Sok szülő mégis azt gondolja, hogy a gyerekük előnyhöz jut, ha korán kapcsolatba kerül a mobiltelefonnal, a tablettel és a laptoppal. Valójában a tanulás során más tényezők számítanak. Bizonyított tény, hogy a tananyag csoportos feldolgozása jobb eredményekhez vezet. A mobiltelefonnal önmagában nem lehet sikereket elérni a tanulásban. Teml-Wall például azt javasolja, hogy olyan dolgokat csináljunk közösen a gyerekekkel, amik a szülők számára is szórakoztatók. Az olyan tevékenységek közben, mint a barkácsolás, a sütés és a séta, nagyon fontos dolgokat tanulnak a gyerekek a mindennapi élethez. Ezen kívül élvezik a szülőkkel töltött időt. A pszichológus a következő elgondolkodtató kérdést teszi fel: „Azt szeretnéd, hogy a gyereked tőled (a szülőtől vagy más, hozzá közelálló személytől) tanulja meg azt, hogyan kell tésztát főzni, vagy inkább egy influenszertől?”

x
Sajnáljuk, de nem találtunk találatokat a keresésére. Kérjük, próbálkozzon más keresési kifejezésekkel.