Active Beauty
Fomo & társai: a szakemberek szerint ez áll a háttérben
Szöveg: , Mag. Sarah Rubenthaler
olvasási idő: min
Félek, hogy lemaradok

Fomo & társai: a szakemberek szerint ez áll a háttérben

Utazások, események és remek hobbik… Azonnal jelentkezik a FOMO-érzés. Manapság a közösségi média annyi inspirációval szolgál, hogy teljesen elkerülhetetlen a félelem, hogy valamiről lemaradsz. Egy pszichoterapeuta elmagyarázza, mi áll a FOMO & társai hátterében, illetve hogyan lehet a legjobban kezelni ezt a jelenséget.

Mag. Sarah Rubenthaler pszichoterapeuta a pszichoanalízisre specializálódott. Az ACTIVE BEAUTY-nak elmagyarázza, hogy mi a FOMO-, a FOBO-, a JOMO- és a MOMO-jelenség.

Mit értünk FOMO alatt?

FOMO-nak (angolul Fear of missing out) azt nevezzük, amikor attól rettegünk, hogy lemaradunk valamiről, attól félünk, hogy kívülállók vagyunk, továbbá attól tartunk, hogy mindenki másnak sokkal izgalmasabb az élete. A FOMO a közösségi médián keresztül szorosan kapcsolódik világunk digitalizálásához, hiszen egyfolytában lehetőségünk van bepillantani más világokba, melyekkel össze tudjuk hasonlítani a saját életünket.

Mi áll a FOMO hátterében?

Az ember szociális lény, akit bizonyítottan megbetegít a magány. Az egyik legalapvetőbb szükségletünk, hogy tartozzunk valahova, és ne legyünk kirekesztve. A FOMO középpontjában továbbá az összehasonlítgatás áll. Milyen a saját életed? Elég jó? A hasonlítgatásnak lehet motiváló hatása, ha azonban ezt túl gyakran csinálod, akkor sokkal inkább nyomaszt.

Az alacsony önbecsülés, az elégedetlenség és a kevés szociális kapcsolatok kedvezhet a FOMO-nak.

Milyen szerepet játszik a közösségi média a FOMO-ban?

A FOMO természetesen nem egy újkeletű jelenség. Az emberek mindig összehasonlították magukat másokkal, és részesei akartak lenni egy közösségnek. A közösségi média azonban ezt még inkább felerősíti, hiszen egyfolytában mások izgalmasabb, egészségesebb és aktívabb életét látjuk. Mindig azt kell szem előtt tartanod, hogy a közösségi médiában az emberek mindig a legjobb dolgokat és történéseket osztják meg életükből, nem a szürke hétköznapjaikat.

Mi történik a FOMO-hatás során?

A reklámok például tudatosan kihasználják az emberek félelmét, hogy lemaradnak valamiről. A legkedveltebbek közé tartoznak a korlátozások és az olyan különleges kedvezmények, amelyek csak bizonyos ideig érhetők el, és az olyan internetes oldalak, melyek push üzeneteket küldenek, így azt sugallják, hogy naprakész vagy.

A Couvade-szindróma összefüggésben áll a FOMO-val?

Úgy gondolom, hogy nem. A Couvade-szindrómáról – amely esetén a várandós anyához közel álló személyek, különösen az apa, a terheshez hasonló tüneteket produkál – a tudománynak nincsenek még pontos információi. Mindössze az bizonyított, hogy a férfiaknál hormonális ingadozások jelentkeznek: a tesztoszteron szintje csökken, míg a női nemi hormon, az ösztrogén szintje nő. Ennek minden bizonnyal szerepe van a tünetek kialakulásában.

A FOMO egy szorongásos zavar?

A FOMO önmagában nem egy szorongásos zavar, azonban ahhoz vezethet. Ebben az esetben szükségessé válik a pszichoterápia.

Mit tehetünk a FOMO ellen?

Először is tudatában kell lenned, hogy káros hatással van rád az online jelenléted, és ennek lehetnek következményei. Gyors segítség lehet, ha tudatosan szünetelteted a közösségi média használatát, vagyis beiktatsz egy digitális detoxot, azaz törlöd ezeket az applikációkat, és kikapcsolod az értesítéseket. Sok esetben már az is rengeteget segít, ha kikövetsz olyan személyeket, akik FOMO-t idézek elő benned. Fontos felismerned, hogy annak, amit az interneten látsz, nem sok köze van a való életéhez. Ahelyett, hogy a legkülönfélébb szögekből fotóznád le az ételt, inkább élvezd ki az analóg életet, és beszélgess a veled szemben ülő személlyel. Fontos az önreflexió, illetve az önmagadra és igényeidre való odafigyelés. Mi a fontos számomra az életben? Ez a kérdés arra irányítson, amerre tényleg szeretnél menni, és ne engedd, hogy a FOMO eltérítsen olyan utak felé, melyeket egyébként nem tartasz fontosnak.

Mi a FOBO? Ez is szerepet játszik a kapcsolatokban?

A FOBO, vagyis a „Fear of better options“ középpontjában a döntéshozatal áll, és az azzal járó félelem, hogy később megbánod a korábban hozott döntéseidet. Mozi vagy inkább színház? Kapcsolat vagy a szinglilét? Valami mellett dönteni egyben azt jelenti, hogy valami ellen is döntesz. Sokak számára ez rendkívül nehéz. Minél több választási lehetőséged van, dönteni annál nehezebb.

Különösen az internetes ismerkedés korában nagyon csábító egyszerűen tovább görgetni, hiszen találhatsz valaki jobbat. Azonban fennáll annak a veszélye is, hogy a fától nem látod az erdőt. A situationship egy létező jelenség, például átmeneti kapcsolatok formájában.

Mi a JOMO?

FOMO esetén félelemből teszel olyan dolgokat, amikhez nincs igazán kedved. A JOMO („Joy of missing out“) pedig gyakorlatilag a FOMO ellenmozgalma. Ez annak az öröme, hogy önállóan, félelem és nyomás nélkül azt csinálod, amit csinálsz. A JOMO-nak hála arra fókuszálhatsz, ami valóban fontos számodra. Egyáltalán nem kell mindenhol ott lenned, egyszerűen szeretned kell azt, amit épp csinálsz.

Hogyan kezeljük azt az érzést, hogy valami nélkülünk történik – vagyis a MOMO-t?

MOMO („Mystery of missing out“) esetén az zavar, hogy azok, akiket követünk a közösségi médiában, hirtelen már nem posztolnak. Mivel már nem tudsz részt venni az életükben, kizárva érzed magad, és még azon is elgondolkozol, hogy ténylegesen nem oszt már meg semmit az illető, vagy csak te nem láthatod a posztokat. Ebben az esetben is ajánlott kevesebb időt töltened a közösségi médiában, és a felszabadult időben a saját életed jobbá tételén dolgoznod.

x
Sajnáljuk, de nem találtunk találatokat a keresésére. Kérjük, próbálkozzon más keresési kifejezésekkel.