Az érzelmek párbeszéde
Az empátia a mások helyzetébe, érzéseibe való beleélés képessége – ez az előfeltétele a mély megértésnek. Judith Glück bölcsességkutató elmagyarázza, hogyan alakul ki a beleérző képesség, és hogyan fejleszthetjük azt.
Az utóbbi 10 évben az empátia olyan vezér szó lett, ami a társadalom fejlődéséről szóló beszélgetésekből szinte már nem is hiányoz hat. Ám az emberi beleérző képesség a saját személyiségünk fejlődésében is nagy szerepet játszik. Gloria Steinem, az amerikai feminista mozgalom egyik vezéregyénisége a „legforradalmibb érzésnek” nevezte, Leslie Jamison amerikai bestselleríró pedig a következőt érti alatta: „Annak a kontextushorizontnak az elismerése, mely mindig azon túl húzódik, amit látunk.” Judith Glück bölcsességkutató számára pedig a bölcsesség egyik forrása. Viszont tudjuk, hogy az empátia mértéke mindenkiben más.
Sokan vannak, akik látszólag mindenkivel együtt tudnak érezni, míg mások teljesen érzéketlennek tűnnek. Az empátia veleszületett képesség?
Egy bizonyos fokig minden ember empatikus. A kisbabák ezzel a kompetenciával jönnek világra, hiszen már az újszülöttek is képesek utánozni az arckifejezéseket. Az úgynevezett tükörneuronoknak köszönhetően együtt tudunk másokkal érezni, ha valaki az érzéseit a mimikája által kifejezésre juttatja. Ez a képesség azonban nem mindenkiben azonos mértékben fejlett. Vannak gyerekek, akik olyan mértékben empatikusak, hogy sok dolgot nehezen viselnek el – és vannak olyanok, akik sokkal terhelhetőbbek. Viszont a beleérzőképesség is fejleszthető. Például azzal, hogy a gyermeknek beszélünk a saját érzéseinkről.
A SZERELEM PSZICHOLÓGIÁJA
Az empatikus emberek valóban minden helyzetben empatikusak?
Nem, ki tudjuk kapcsolni a beleérzőképességünket. Ugyanis azokkal tudunk gyorsan együttérezni, akiket magunkhoz hasonlónak ítélünk meg, azonos csoporthoz, vagy a családunkhoz tartozó kategóriába sorolunk be. Ha viszont valakit idegennek érzünk, akkor vele szemben az empátiánkat nagyon egyszerűen ki tudjuk kapcsolni.
Miért van erre szükség? Van ennek egy mélyebb jelentése?
Evolúciós szempontból van. Frans de Waal primatológus olyan csimpánzokat figyelt meg, akik együtt éltek egészen addig, amíg túl naggyá nem vált a csoportjuk, és ezért az feldarabolódott. A két csoport különböző helyen telepedett le. Egyszer újra találkoztak, és még ha sokan korábbról ismerték is már egymást, kioltották egymás életét. Ezzel a jelmondattal: „Ez már nem az én csapatom, én a másikhoz tartozom.” Ha abban áll az evolúciós feladatom, hogy tovább örökítsem a saját génjeimet, és másokat megakadályozzak abban, hogy ők is ezt tegyék, akkor van értelme annak, hogy nem minden helyzetben érzünk együtt más élőlényekkel.
De mi nem vagyunk csimpánzok…
Ezért alakult ez számunkra másképp: elég erőforrással rendelkezünk, és nem küzdünk olyan mértékben a túlélésért, mint ezek az élőlények, ezért ma már meg tudjuk kérdezni magunktól, hogy nem lenne-e jobb, ha egy kicsit empatikusabbak lennénk.
Mit kapunk az empátiától?
Több dolgot is. Evolúciós szemszögből nézve például: ha egy olyan csoporthoz tartozunk, melynek tagjai egymással empatikusan viselkednek, akkor az túlélési előnyt jelent számunkra. Mert kölcsönösen védelmezzük egymást. Ez az emberiséget egész biztosan előrevitte.
És még mit profitálhatunk belőle?
Az empatikusságból nagyon hétköznapi előnyök is származhatnak: ha megértem és átérzem, hogy egy ülés résztvevői mit éreznek, akkor jobban rájuk tudok hangolódni – és esetleg könnyebben el tudom érni a célomat náluk. Ha bölcs ember vagyok, akkor valószínűleg nem ez az elsődleges célom. Hanem inkább azért érzek együtt másokkal, hogy támogatni tudjam őket. Ezért mondhatjuk azt, hogy a beleérző képesség hozzásegít minket ahhoz, hogy bölcsebbé váljunk: ha nekem nem mindegy, hogy hogy éreznek mások, akkor nagy valószínűséggel meg fogom próbálni a dolgokat az ő szemszögükből is megvizsgálni. Ezenkívül sokat tanulok az emberek különbözőségéről, mert rájövök, hogy valaki nem automatikusan érez úgy, ahogy én gondolom, hogy most éreznie kellene.
VAN 10 PERCED MAGADRA?
Hogy válhatunk empatikusabbá?
Úgy, hogy odafigyelünk másokra. Megpróbálhatjuk jobban beleképzelni magunkat mások helyzetébe, elgondolkodni azon, hogy ő vajon hogy érez az adott helyzetben. Sokszor azért teszünk így, mert érezzük, hogy valami nem jól sül el. Szép történeteink vannak korábbi kutatásainkból, amikor megkérdeztünk embereket arról, hogy mikor gondolták azt, hogy bölcsen cselekedtek. Egy hölgy elmesélte, hogy a lánya egy napon elfordult tőle. Egyszer csak minden kapcsolatot meg akart szakítani vele. Az édesanyára ez sokkolóan hatott. Az első pillanatban elkezdte nyomás alá helyezni a lányát, és azt mondta neki: „Mi történt veled? Természetesen ezentúl is minden héten meg fogsz látogatni engem!” Aztán világossá vált számára, hogy mi volt a probléma. Úgy gondoljuk, olyan jól ismerjük a gyerekeinket, hogy pontosan tudjuk, mit gondolnak és éreznek. Ám ők fejlődnek és változnak, tehát nagyot tévedhetünk. A hölgy egyszer figyelmesen végighallgatta a lányát – ami által a kapcsolatuk újra jobbá vált.
A bölcs emberek általában jó hallgatók?
Egy bölcs ember általában nem egy olyan valaki, aki megmondja másoknak, hogy mit kell tenniük. Először igyekszik kitalálni, hogy mit akar a másik, és azt is, hogy valójában mit érez. Ehhez figyelmesen meg kell hallgatnunk valakit – és csak utána próbálhatjuk meg a megfelelő kérdéseket fel tenni. A bölcs emberek általában jó hallgatók, mert őszintén megpróbálják megérteni, hogy miről van szó. Mert ők nemcsak azt akarják bebizonyítani, hogy mennyire okosak és milyen remek tanácsokat tudnak adni.
Marie von Ebner-Eschenbach mondta egyszer: „Fantázia nélkül nincs se szívélyesség, se bölcsesség.” Az együttérzéshez szükség van képzelőerőre? Hogy hogy működik ez az egész, az egy izgalmas kérdés. Hogy tudom magam valamibe beleélni, amit egy könyvben olvasok, vagy amit valaki elmesél nekem? Egész biztosan kell fantázia ahhoz, hogy képesek legyünk átsétálni a másik világába – és ez egy bámulatos kvalitás. És az is, hogy el tudjuk képzelni, hogy valaki bizonyos dolgokat másképp érzékel. Hiszen más háttérrel rendelkezik, más élet van mögötte.
A fiatalabbak kevésbé bölcsek, mert több képzelőerőre van szükségük ahhoz, hogy idősebb emberek helyébe képzeljék magukat?
Biztos, hogy nem könnyű egy fiatalnak egy nyolcvanévessel együttérezni. Én most vagyok ötven, és egyre inkább úgy érzem, hogy képes vagyok erre – mert lassan világossá válik számomra, hogy sok dolog egyre nehezebbé válik a kor előrehaladtával. Bizonyos kutatásokban olyan ruhába bújtatták a tesztalanyokat, amikben sokkal nehezebb járni, és olyan szemüveget adtak rájuk, amiken keresztül sokkal homályosabban látták a világot. Ezek jól megmutatták, milyen érzés fizikailag öregedni. De az idősek érzéseit megérteni már sokkal komplikáltabb dolog. Ugyanis rengeteg dolog van a hátuk mögött, ami az érzéseikre hatással van. Egy bizonyos fokig szert tehetünk erre a képességre, ha idős emberekkel beszélgetünk és megpróbálunk rájuk hangolódni.
És fordítva?
Ez fordítva is igaz, mert a 80 évesek se feltétlenül képesek átérezni, elfogadni azt, amit egy húszéves érez. Egy lipcsei kolléganőm fiatal párokkal beszélgetett a problémáikról, és videófelvételeket mutatott ezekről. Ebből kiderült, hogy a fiatal emberek a konfliktusokról sokkal bölcsebben tudnak beszélgetni, mint az idősek. Viszont épp a saját élettapasztalataink miatt nehéz sokszor komolyan venni a nálunk jóval fiatalabbakat. Ezzel a problémával én is szembesültem. Az egyetemistákról, akik mondjuk elmesélik nekem, hogy milyen borzasztó problémáik vannak, és hogy ezek akadályozták meg őket abban, hogy megírják a három oldalas dolgozatukat, azt gondolom: „Annak is sikerül valahogy leadnia, akinek három gyereke van.” Pedig azt hiszem, hogy egy igazán bölcs ember képes lenne erre. Az fel tudná még eleveníteni magában azt, hogy milyen érzés volt ez, és hogy ezeket a problémákat ott és akkor valóban súlyosnak érezte – legalábbis szubjektíven szemlélve.
Mindig azt halljuk, hogy a nők empatikusabbak. Igaz ez? Automatikusan bölcsebbnek is mondhatjuk magunkat a férfiaknál?
Több kutatás eredménye azt mutatta, hogy a nők általánosságban együttérzőbbek. Mondjuk arról lehetne vitatkozni, hogy ez velünk született képesség, vagy tanultuk. Azt nehéz megmondani, hogy ez automatikusan előnyt jelente számunkra. Hiszen egy bizonyos mértékű beleérzőképesség a bölcsességhez is kell, viszont sok múlik azon is, hogy mit kezdünk vele. Elvégre olyan is van, hogy valaki túlzottan empatikus. Tehát: mondjuk teljes mértékben át tudom érezni a legjobb barátnőm helyzetét, mégis vele együtt valakivel szemben teljesen meggondolatlanul viselkedek. A bölcsességhez hozzátartozik az is, hogy képesek vagyunk kritikusan megvizsgálni azt, amit érzünk – vagy együttérzünk. Mindenesetre a bölcsességgel kapcsolatos eddigi kutatásaink során nem találtunk nagy különbségeket a nők és a férfiak képességei között.